Benzín nebo diesel?

gas-pump-1914310_1920

Jaký motor si mám vybrat? Bude pro mě lepší diesel nebo benzín? Tyto otázky si klade snad každý, kdo se rozhodl pro koupi nového nebo ojetého vozu. Odpověď není vůbec jednoduchá. Pojďme se na celou problematiku podívat z technického hlediska.

Fyzika je neúprosná. Všude na světě se pohonné hmoty prodávají dle odebraného objemu, nikoli na váhu. Nafta má přitom větší hustotu a tím pádem i hmotnost než benzín, což v praxi zjednodušeně znamená, že z 1 l nafty vyrobíte více energie a dosáhnete tak nižší spotřeby.

Pokud kupujete nové auto a váš roční nájezd se pohybuje okolo 30 000 km, pořídit naftu se vám určitě vyplatí. U ojetého vozu si budete muset dobře promyslet, zda úspora na pohonných hmotách vyváží finančně náročné opravy některých závad. Naftové motory jsou obecně složitější a obsahují drahé díly, které u benzínových nenajdete a nemůžou se tak pokazit. Proto pečlivě zvažte, kolik toho za rok najedete a na jak dlouhé trasy se budete nejčastěji vydávat. O naftě má smysl uvažovat pouze tehdy, bude-li to nejméně 20 000 km ročně na cestách delších než 10 km.

Podívejme se na srovnání originálních náhradních dílů pro motory montované do druhé generace vozu Škoda Octavia, konkrétně tedy benzínový 1.6 MPI a dieselový 2.0 TDI Common rail. Z tabulky je dobře patrné, že opravy jednotlivých součástí zážehové jednotky jsou výrazně levnější.

Benzín 1.6 MPI Životnost dílů Nafta 2.0 TDI CR Životnost dílů
Spojka 8 000 Kč 150–200 000 km 22 000 Kč** 150–200 000 km
EGR ventil 2 800 Kč 300 000 km 10 000 Kč 200 000 km
1 vstřikovač 3 100 Kč 300 000 km 14 500 Kč 250 000 km
Turbo nemá 30 000 Kč 200–250 000 km
Filtr DPF nemá 32 000 Kč 200–250 000 km

* Ceny jsou uvedeny bez práce. ** Včetně dvouhmotového setrvačníku

Spotřeba benzínového motoru 1.6 MPI je 7 l/100 km, naftová jednotka 2.0 TDI CR si na stejnou vzdálenost vezme pouhých 5,5 l. Při dnešních cenách pohonných hmot činí u dieselu úspora 0,50 Kč na 1 km.

Na první pohled se to nezdá mnoho, pokud ale vezmeme v úvahu životnost motorů, je rozdíl již značný. Benzínová 1.6 MPI vydrží při správné údržbě přes 300 000 km, kdežto opečovávaná naftová 2.0 TDI CR i více než 500 000 km.

Nejste zrovna technický typ a v rozdílech mezi jednotlivými motory docela tápete? Na portále YouTube najdete spoustu názorných videí, které vám principy jejich fungování jistě  objasní.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *