Jak na přepis vozidla?

Koupě ojetého auta je běh na dlouhou trať, který rozhodně nekončí zaplacením. Než protnete cílovou pásku, musíte ještě pár stovek metrů urazit na cestě po úřadech a do servisu. Teprve poté budete moci radostí vystřelit ruce k nebi a vyrazit na vítězné kolečko, tentokráte už za volantem nového vozu.

Podpisem kupní smlouvy začíná běžet 10denní lhůta, ve které musí být auto přepsáno na nového majitele. Není to až tak složité, jak by se mohlo zdát. Musíte si jen dát pozor na to, abyste na nic nezapomněli a úřad napoprvé neopouštěli s nepořízenou.

Na co nesmíte zapomenout

Ze všeho nejdříve musíte uzavřít povinné ručení, bez kterého nemůžete motorové vozidlo provozovat, aniž byste se nevystavili riziku finančních sankcí. Nabídka pojišťoven je opravdu široká, stačí si jen vybrat tu, která pro vás bude nejvýhodnější. Ke smlouvě obdržíte takzvanou zelenou kartu, kterou je potřeba jako doklad o zaplacení pojistného vozit stále s sebou.

Druhou povinností je evidenční kontrola vozidla, kterou můžete absolvovat na kterékoli stanici technické kontroly v České republice. Cílem prohlídky je ověřit, zda stav koupeného auta odpovídá údajům uvedeným v technickém průkazu a osvědčení o registraci vozidla, tzv. malém technickém průkazu. Pokud bude vše v pořádku, obdržíte protokol o evidenční kontrole. Pamatujte na to, že při přehlášení nesmí být starší než 14 dní.

Přepis vyřídíte kdekoli

Samotný přepis vozidla můžete od 1. června 2017 provést na kterémkoli úřadě obce s rozšířenou působností, nejste už tedy vázáni na místo svého trvalého bydliště. Zákon vyžaduje přítomnost kupujícího i prodávajícího. Pokud se jedna strana nemůže nebo nechce dostavit, je potřeba doložit ověřenou plnou moc.

Na přepážce předložíte vyplněnou žádost o zápis změny pro vlastníka silničního vozidla, doklad totožnosti žadatele, technický průkaz a osvědčení o registraci vozidla, kupní smlouvu  a výše zmíněné dokumenty, tedy zelenou kartu, protokol o evidenční kontrole silničního vozidla a v případě nutnosti i plnou moc opravňující jednat za protistranu.

Pokud jste na nic nezapomněli a nikde neudělali chybu, uhradíte správní poplatek ve výši 800 Kč, a vyčkáte na zaznamenání změn v technickém průkazu a vystavení nového osvědčení o registraci vozidlu. U starších ojetých vozů, které plní normu EURO 0, 1 nebo 2, se připravte na to, že možná budete muset zaplatit i tzv. ekologickou daň. Ta se platí jen jednou, pokud tedy už byla uhrazena dříve, tato povinnost odpadá.

Prvotní servis

Pořízení ojetého vozu je vcelku ošemetnou záležitostí. Pokud nekupujete auto od rodinného příslušníka nebo opravdu dobrého známého, připravte se na to, že vaše první cesta po přepisu povede na důkladnou prohlídku spojenou se základními servisními úkony.

Za naprosté minimum je třeba považovat výměnu všech provozních kapalin a filtrů. Jmenovitě se jedná o motorový olej, převodový olej, brzdovou kapalinu, chladící kapalinu a olejový, palivový, pylový a vzduchový filtr. Pokud je auto poháněno řemenem, vyměňte i rozvodovou sadu, a to včetně vodní pumpy. Zkontrolujte brzdy a prověřte zavěšení kol. Máte-li tu možnost, nechte si připojit diagnostiku a vygenerovat seznam závad.

Všechny tyto servisní zásahy sice něco stojí, ale rozhodně se vyplatí. Oprava případných závad, kterým takto předejdete, by určitě vyšla mnohonásobně dráž.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *