Výběr naftového motoru pro vůz Škoda Octavia.

Tento měsíc se mi stalo to, čeho se každý aspoň trochu soudný motorista obává. Měl jsem dopravní nehodu. Řidič jedoucí za mnou neodhadl situaci a na kruhovém objezdu do mě narazil. Má Škoda Octavia II 2.0 TDI CR putovala do servisu a já dostal náhradní Octavii III se slabším motorem 1.6 TDI CR. Za dva týdny jsem s tímto autem ujel 2 500 km, mohu se s vámi tedy podělit o malé srovnání.

Velmi nemile mě překvapila špatná dynamika vozu, dle mého názoru daná nevhodně zvolenou pětistupňovou převodovkou. Abyste z motoru vyždímali alespoň nějaký výkon, musíte ho dostat do poměrně vysokých otáček. Věřte mi, že při cestě do Alp se třemi lidmi a vybavením na týdenní lyžařský pobyt na palubě, to bylo opravdu nepříjemně znát.

Naproti tomu mě dosti potěšila nízká spotřeba, která se při jízdě po dálnici pohybovala okolo 5,2 l/100 km. Pro porovnání, u své Octavie II jsem se při dálkové cestě plně naloženým autem dostal nejméně na 6 l/100 km. Motor 1,6 TDI CR je náhradou starého známého 1,9 TDI, který se vyznačoval výborným turbo efektem. Toho jednotky common rail bohužel nedosahují, neboť chvíli trvá se vytvoří potřebný tlak v zásobníku. Za to ale méně namáhají spojku s dvou hmotovým setrvačníkem a tím prodlužují jeho životnost.

Jízdní vlastnosti druhé a třetí generace Octavie jsou podle mě takřka totožné. Co se týče výbavy, zapůjčený vůz disponoval nižší, avšak pro většinu uživatelů nadmíru dostačující konfigurací. Manuální klimatizaci a běžné rádio doplňoval nadstandartní tempomat, vyhřívané sedačky a zadní parkovací senzory. Při cestách za sněhem se jako výborný a hlavně funkční prvek ukázal tunel v zadních sedačkách, který se skvěle hodí k přepravě lyží a jiných delších předmětů. Musíte si jen dát pozor na řádné upevnění, a to nejen kvůli možným pokutám, ale především pro vaši vlastní bezpečnost. Volně ležící předměty vám totiž v případě dopravní nehody mohou způsobit vážná zranění.

Když jsem zapůjčený vůz vracel, přemýšlel jsem nad tím, zda bych danou motorizaci někomu doporučil. Jak jsem psal výše, dynamika mě zklamala, nicméně s dalšími faktory jsem byl spokojen. Pokud tedy nevozíte často těžký náklad, na dovolenou vyrážíte jen párkrát do roka a hledáte auto s nízkou spotřebou, je pro vás motor 1.6 TDI CR dobrá volba. Pokud však vyžadujete nekompromisní výkon, sáhněte raději po jednotce 2.0 TDI CR. Ta vás však na trhu s ojetinami vyjde o zhruba 20 000 Kč dráž.

Rada na závěr. U vozů s naftovými motory více než dvojnásob platí pořekadlo “dvakrát měř, jednou řež”. Řada z nich sloužila ve firemních flotilách, kde s nimi nemuselo být zacházeno zrovna v rukavičkách. Kontrole stavu věnujte náležitou pozornost a nejste-li si jisti, svěřte se do péče někoho, kdo má s prověřováním ojetých vozů bohaté zkušenosti.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *