Není nájezd 200 tkm u vozu s dieselovým motorem už moc?

V poslední době se mě hodně zákazníků ptá, jestli není u aut s naftovým motorem nájezd okolo 200 000 km až příliš. Myslím si, že ne, ovšem jen pokud se jedná o reálnou porci ujetých kilometrů a vůz, o který bylo náležitě pečováno.

Životnost naftového motoru se při správné údržbě a dodržení servisních intervalů pohybuje okolo 500 000 km. Problém nastává u vozů, které nemají prokazatelnou servisní historii. Většina z nich má bohužel výrazně stočený tachometr. Už mnohokrát se stalo, že se nákup vysněného auta změnil v noční můru, která skončila velmi nákladnou generální opravou, nebo ještě hůře, smutnou cestou na vrakoviště. Částečně je to dáno myšlením samotných zákazníků, kteří považují počet ujetých kilometrů za jakousi záruku. Sám jsem se již několikrát setkal s tím, že lidé dali přednost autu bez jasného původu a v horším technickém stavu, avšak s domněle nižším nájezdem, před vozem ve výborné kondici s kompletní servisní historií a přibližně o třetinu vyšší cifrou na tachometru.

Já osobně jsem vlastníkem Škody Octavia II 2.0 TDI CR z roku 2011, která má na najeto zhruba 200 000 km. Pořídil jsem si ji v létě roku 2015, kdy měla na tachometru prokazatelných 177 000 km. Hned po koupi jsem nechal vyměnit rozvody, veškeré provozní kapaliny, filtry a motorový olej. Poslední dvě jmenované položky měním co 15 000 km nebo po roce, a to i přes doporučení výrobce, který v pokynech upřednostňuje tzv. prodloužený servisní interval 30 000 km. Takové řešení ovšem nepovažuji za příliš šťastné. Za pravdu mi jistě dají ti, kteří již někdy olej sami měnili a viděli, jaký “hnůj” po 15 000 ujetých kilometrech z motoru teče.

Rozhodně nepodceňujte výměnu rozvodů a vodní pumpy. I kdyby vás nastokrát ujišťovali, že byla nedávno provedena, raději ničemu nevěřte a nechejte ji udělat. Těch zhruba 7 000 Kč navíc už se v ceně vozu ztratí a vy získáte jistotu, že je rozvodové ústrojí v naprostém pořádku. V opačném případě by mohlo dojít k prasknutí řemenu a zničení celého motoru.

Představte si například, že kupujete auto z operativního leasingu a nemůžete prověřit jeho historii. Kde můžete vzít jistotu, že se neúprosný manažer, který má ve správě přes tisíc vozů, nerozhodl riskovat s vidinou toho, že výměna několika motorů vyjde levněji, než pravidelný servis celé flotily?

U mé Octavie by se rozvody měly měnit po 120 000 km nebo po 5 letech. Interval je u každého auta jiný, nicméně obecně platí, že by doba neměla překročit 5 až 7 let a nájezd 150 000 km.

 

One thought on “Není nájezd 200 tkm u vozu s dieselovým motorem už moc?”

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *